Kesä ja kotimaanmatkailu <3

Näin kesäloman kynnyksellä ajattelin kirjoitella muutaman vinkin kotimaanmatkailuun. On merkittävä ekoteko valita läheltä matkakohde, jonne ei tarvitse lentää.

Itse olen päättänyt olla lentämättä, kuten kirjoitin talvella Thaimaan matkan yhteydessä. En varmaankaan koko loppuelämääni, mutta ainakin joitain vuosia. Itselleni lähimatkakohteiden etsiminen ja löytäminen on ollut virkistävää ja on ollut ihana huomata, mitä kaikkea upeaa läheltä löytyykään.

Vantaanjoen varrella

Tässä muutama kohde, joissa olen lähivuosina vieraillut. Juna on kaikista ympäristöystävällisin liikenneväline ja mielestäni myös mukavin. Nykyään jos lipun ostaa ajoissa, junailu on myös edullista. Kesällä meillä on usein laina- tai vuokra-auto, joten välillä myös autoillaan. Listaan nämä kohteet kulkumuodoittain ja sitten Helsingistä katsoen etäisyysjärjestyksessä.

Pyörällä

Vantaanjoki
Tein extempore työmatkalenkin Tikkurilasta kotiin Vallilaan kokonaan Vantaanjoen vartta ja yllätyin, kuinka ihana tämä reitti oli. Koko ajan pääsee polkemaan joen äärellä, jossa riittää vehreyttä ja kasvillisuutta. Pysähdyspaikkojakin löytyy: Pitkäkosken ulkoilumaja, Haltialan kotieläintila, Tuomarinkylän kartano, Pikkukosken uimaranta, jne. Lenkin voisi myös tehdä toiseen suuntaan ja tulla halutessaan Tikkurilasta junalla takaisin. Matkan pituus taitaa olla n. 20km.

Tuusulanjärven ympäri
Käytiin viime viikonloppuna pyöräilemässä Tuusulanjärven ympäri. Otimme junan Järvenpäähän (lipun voi nykyään ostaa HSL:n matkakortilla) ja poljimme asemalta rantaan, josta lenkki alkoi. Ohje oli pyöräillä myötäpäivään, mutta menimme vastapäivään, koska halusimme jättää ravintola- ja kahvilapysähdykset lenkin loppupäähän. Reitillähän on myös useita museoita, mutta me olimme liikkeellä vasta iltapäivällä, ja museot oli kiinni siinä vaiheessa kun sinne asti pääsimme. Pysähdyimme syömään Krapin Mankeli-ravintolassa, jossa otin vegaaniannoksen, joka oli todella hyvä! Kivalla terassilla voi nauttia myös pienpanimoiden oluita ja lonkeroita. Lenkki on asfalttitietä, joten mukava pyöräillä. Järvimaisemaa oli odotettua vähemmän, mutta luonnosta ja maalaismaisemista pääsi nauttimaan. Kävimme myös Sarvikallioilla maisemia ihailemassa, suosittelen!

Ahvenanmaa
Siitä on jo vuosia, kun olimme kesälomareissulla pyöräillen Ahvenanmaalla. Mentiin sinne Turun kautta: ensin juna Turkuun, sieltä otettiin bussi muistaakseni jonnekin Taivassalo/Kustavi seuduille (siellä oli kaverin mökki, jossa yövyimme) ja sieltä lautat Ahvenanmaalle. Nopean katsaukseni perusteella edelleen pääsee Kustavista lautoilla Ahvenanmaalle. Paluumatka tehtiin risteilijällä Maarianhaminasta Helsinkiin. Isot risteilijät eivät ole niin ekologisia, joten pidän hyvänä ratkaisuna sitä, että mentiin vain toinen suunta laivalla. Kannattaa tsekata myös Viking Grace! Ahvenanmaalla on paljon nähtävää ja siellä oli ihanaa polkea maalaismaisemissa, sateista huolimatta.

Katso myös seuraavassa kohdassa Porvoo.

Junalla/Bussilla

Porvoo
Pari kesää sitten tehtiin extempore viikonloppureissu Porvooseen. Pakattiin rinkka ja hypättiin bussiin. Yövyimme Kokonniemen leirintäalueella, joka sijaitsee 2 km päässä keskustasta. Kävelimme sinne, joten kulkeminen oli todellakin ekologista. Porvoon vanhakaupunki on hurmaava ja täynnä ihania kahviloita ja ravintoloita. Yksi kokeilemisen arvoinen on Ravintola Sicapelle. Porvooseen pääsee Helsingistä bussilla todella kätevästi, joten sinne voi tehdä lyhyitäkin piipahduksia.

Reippaammat ystäväni ovat tehneet reissuja Porvooseen myös pyörällä. Päiväretken kilometreiksi tulee kunnioitettavat 100km. Matkaa voi lyhentää ottamalla metron Vuosaaseen.

Tampere
Keväällä tein ystävieni kanssa viikonloppureissun Tampereelle, matkat teimme junalla. Kaupungista löytyy paljon hyviä kahviloita ja ravintoloita. Lisäksi pääsimme maistamaan Bangkok-tunnelmaa minikoossa, kun kävimme uudehkon tornihotellin kattoterassilla kahvilla ja ihailemassa maisemia. Kävimme myös perinteisillä munkkikahveilla Pyynikillä. Kävelyreitti sinne on kaunis ja munkit oli todella hyviä! Löysimme myös tosi kivan majapaikan, Dream Hostel & Hotel. Suositus myös salakapakka Tiimalle.

Kuopio
Vietimme helmikuussa ihanan talvisen viikonlopun Kuopiossa. Kuopioon pääsee todella kätevästi ja edullisesti junalla Helsingistä, juna jättää keskustan tuntumaan. Yövyimme Scandic-hotellissa Kallaveden rannalla. Järven jäällä oli kiva retkiluistelureitti sekä hiihtolatuja. Valitsimme retkiluistelun, välineet sai vuokrata rannalla sijaitsevasta kahvilasta. Hyviä ravintoloita löytyi useampia ja suosikiksemme nousi myös olutravintola Malja.

Katso alempaa myös Savonlinna ja Punkaharju.

Retkiluistelua Kuopiossa

Autolla

Savonlinna
Käytiin pari kesää sitten mökiltä kotiin ajellessa yhden yön pysähdyksellä Savonlinnassa, ja sitä voin todella suositella kesälomalaiselle! Järven rannalla ihania terasseja, joissa hyvä tunnelma jatkuu iltaan asti (miellyttää erityisesti meitä eteläeurooppalaiset ruokailuajat omaksuneita). Kaupungin pystyi kävelemään läpi mukavasti muutamassa tunnissa, torilta sai mansikoita ja puutalojen sisäpihalle pääsi kahville. Myös Olavinlinna on näkemisen arvoinen. Yövyimme todella kivassa perhehotellissa nimeltä Hospitz.

Savonlinnaan pääsee myös junalla.

Koli
Ajoimme Joensuun kautta Kolille viime kesänä. Yöyvyimme hotellissa Joensuussa ja teimme päiväreissun Kolille. Myös Kolilla on kivan oloinen kylpylähotelli. Kolilta lähtee useita patikkapolkuja, me kävimme koleasta sadesäästä johtuen kiertämässä vain parin kilometrin lenkin. Maisema on upea, peittyi tosin paksuhkoon sumuun juuri sinä päivänä. Ajattelin mennä käymään uudestaan aurinkoisena päivänä.

Punkahaju
(edit 28.7.2018) Palasimme juuri Savonlinnasta ja matkalla teimme muutaman tunnin pysähdyksen Punkaharjulle. Upea paikka! Hyvä lähtöpiste on Harjunportti, jonka lähellä sijaitsee myös leirintäalue. Portilta saa vuokrattua mm. pyöriä, kajakkeja ja SUP-lautoja, joiden avulla pääsee ihailemaan Saimaata ja upeita Saimaalla mutkittelevia hiekkaharjuja. Lähistöllä on aktiviteetteja moneen makuun: taidekohteita, konsertteja, luontopolkuja, kotieläintila ja Kesämaa lapsille. Harjutie kannattaa ehdottomasti ajaa läpi, joko autolla tai pyörällä. Luksusta kaipaaville ja vanhanajan tunnelmasta nauttiville suuri suositus Hotelli Punkaharjulle (en tosin ole itse yöpynyt siellä, ehkä jonain päivänä vielä :)).

Punkaharjulle ja Harjunportille pääsee myös junalla, Harjunportin viereisen juna-aseman nimi on Retretti.

Ystävieni vinkit

Naantali (Muumimaailma)
Naantaliin pääsee kätevästi ottamalla junan Turkuun ja sieltä paikallisbussin Naantaliin. Bussit lähtevät Turun kauppatorilta ja vievät Naantalin keskustaan. Kauniilla paikalla sijaitsevaan Muumimaailmaan on lyhyt kävelymatka bussilta.

Levi
Leville pääsee matkaamalla yöjunalla Kolariin ja ottamalla bussikuljetuksen juna-asemalta Leville. Bussi kulkee juna-aikataulujen mukaisesti ja odottaa Kolarissa Leville menijöitä. Levillä on kaikki palvelut ja jos majoitus on keskustassa, ei omaa autoa tarvitse.

Fiskars
Fiskars on kohde, jonne haluaisin vielä tänä kesänä ehtiä. Olen kuullut, että siellä on nähtävää historiallisesta näkökulmasta, lisäksi taidetta ja designia sekä tunnelmallisia kahviloita ja ravintoloita. Ystäväni tekivät pyöräretken Fiskarsiin ottamalla ensin junan Karjaalle.

Tulevaisuudessa

Minua kiinnostavia kohteita on ainakin Pietari ja Jäämeri (Pykeija). Sitten jo pitkään haaveissa on ollut Lappi; talvella laskettelukohteet, kesällä tai syksyllä luontokohteet, vaeltaminen ja Sodankylän elokuvajuhlat. Lähikohteista kiinnostaisi ainakin Hanko ja Fiskars (jonne on muuten kesällä myös bussikuljetus Helsingistä) sekä Rauma. Sain myös vinkin maatilamajoituksesta ja kahvilasta Karjaalla.